מודה, אני כל הזמן חושבת על צמיחה וגדילה ללא הפסקה, אחת מהמטרות שלי בעסק היא להגיע ולהשפיע על כמה שיותר בעלי עסקים מתוך מטרה לעזור להם להצליח ולהרוויח יותר.
אני אוהבת להציב לעצמי מטרות כלכליות , שמה לעצמי יעדים של גדילה, עושה את המקסימום לעמוד בהם ובאמת גודלת כל שנה.
אבל אני גם אמא לשלושה ילדים קטנים שבארבע רוצה לעזוב את המשרד ופשוט להיות איתם, חשוב לי כמעט לא לעבוד באוגוסט, חשוב לי לא לעבוד ערבים, חשוב לי לנהל עסק מצליח במקביל לחיי משפחה, יש לי טיפלה תחביבים ועוד.
מזמן החלטתי שכמה שאני אוהבת את העבודה שלי והיא לחלוטין היעוד שלי והתשוקה שלי, אני לא רוצה שהעסק השתלט לי על החיים.
אני זוכרת בשנים הראשונות את העבודה 12-14 שעות ביום, את הלחץ והעצבים בכל קמפיין משמעותי, אני זוכרת שעד שכבר הייתי נוסעת לחו”ל הייתי מתחברת כל רגע, דואגת לכל לקוח, נלחצת ממי שלא הצליח להשיג לידים, לוקחת לקוחות שלא היו טובים לי ועוד.
ככל שהצבתי לעצמי יותר גבולות, התחלתי לבחור את הלקוחות שלי, את שעות העבודה שלי, את השירותים והמוצרים שאני מציעה ולעבוד פחות אבל הרבה יותר חכם, התחלתי להרוויח יותר.
המחשבות על גדילה שלחו אותי לא פעם לחשוב שאם אני רוצה לגדול באמת אני חייבת לגדול לרוחב, שזה אומר עובדים, שותפים, שיתופי פעולה וכו. כל עוד אני עובדת לבד ורק עם כמה פרילנסרים וגם זה רק לפעמים , אני אשאר במקום קטן של רווח והיכולת להוציא את הפוטנציאל העסקי שלי החוצה.
ההחלטה להיות עסק של אדם אחד
באוגוסט 2018 החלטתי שזהו, אי אפשר לברוח יותר, צריך להתחיל לקחת סיכונים, אבל בפנים לא ממש רציתי, לא רציתי לנהל אנשים, לא רציתי להוציא משכורות, לא היה לי סבלנות.
המחזור העסקי היה טוב, העסק שירת את חיי, כל חודש הפרשתי משכורת מכובדת מהנטו והשארתי כסף בחשבון הצמיחה. היה לי זמן לילדים . אבל השד הקטן לא הרפה ממני.
המזל הפגיש אותי ממש במקרה עם כמה אנשים באותו חודש.
קולגה יקר שאני סופר מעריכה שהתקשר לשאול “שמעתי שאת כבר לא כל כך מנהלת קמפיינים, מתאים לך להפנות אלי” זה הוביל לשיחה והבנה שכן, יש לו עסק מדהים עם 8 עובדים, אבל לחץ מפה עד מחר וכבר 6 חודשים הוא לא לקח לעצמו משכורת מהעסק.
לאחר כמה ימים פגשתי את אחד המנטורים לעסקים, אדם שאני מאוד מעריכה , כנסים עמוסי משתתפים, מוצרים יקרים וכו, שיחה קצרה הבהירה לי, מבלי שהתכוונתי לדעת שבסוף החודש אנחנו מושכים כמעט אותה משכורת.
זה המשיך לחברה יקרה שסגרה את העסק עם 4 עובדות כי הלחץ והשחיקה פשוט לא היו שווים לה יותר.
מבלי שביקשתי הגיעו אלי עוד שיתופים שהבהירו שיותר עובדים ויותר מחזור בעסק זה לא בדיוק יותר משכורת בכיס. שלא בטוח שבא לי על כל הלחץ הזה….
לאחרונה נתקלתי בספר Company of One חברה של אדם אחד, מאת Paul Jarvis שמדבר בדיוק על הנושא הזה.
נתקלתי בו דרך הפודקאסט של המינימליסטים, נושא שגם מאוד מעניין אותי
מיד לאחר הצפייה בראיון של פול הסתקרתי, בעיקר כי הוא דיבר מאוד פרקטי, בשפה שלי , נתן את אותם עצות שאני נותנת ללקוחות שלי כבר לא מעט זמן והכניס הרבה דברים לפרספרטיבה שגרמה לי לחשוב.
למשל בראיון הוא דיבר לא מעט על כך שרשימת התפוצה היא הדבר הכי חשוב בעסק שלו, יש לו עשרות אלפי מנוים והוא מקפיד לפתח איתם שיח ברמה כזו שפעם שבשוע לוקח לו כמה שעות לענות למיילים שנשלחו אליו בעקבות המייל השבועי. אבל גם כך, המיקוד שלו אינה בגודל הקהילה אלא במערכת היחסים שם הקהילה, כי שם בעצם טמונה ההצלחה העסקית והכלכלית שלך.
קפצתי לצפות באתר שלי, האתר הפתיע אותי, אתר סופר מינימליסטי מבחינת עיצוב שמתמקד בנתינת ערך והרשמת אנשים לרשימת התפוצה. https://pjrvs.com/ . כבר באתר רואים כמה הוא ממוקד במטרה הכי חשובה לו וכמה אפקטיביות חשובה לו.
ממליצה לראות את הראיון בערוץ היוטיוב של מאט דיאבלה [אחד מערוצי היוטיוב הטובים והאיכותיים שאני עוקבת אחריהם]
בחרתי להעביר אליכם כאן כמה נקודות חשובות מהספר. נכון ,אני לא מסכימה עם כולם אבל מוצאת הרבה היגיון בספר ובמסרים ששמעתי ממנו בראיונות.
עוד עוקבים, עוד לייקים, עוד כסף
נתחיל בכך בעולם של היום אנחנו מוצפים בידע שאנחנו צריכים עוד עוד לקוחות, עוד מוצרים, עוד עובדים, עוד כסף, עוד עוקבים ועוד לייקים. שהמקור להצלחה ולאושר שלנו טמון במילה “עוד”
הבעיה היא, שברגע שאנחנו משיגים עוד, אנחנו נהנים מזה לזמן קצר מאוד ומיד מגדילים את היעד וממשיכים קדימה, כי אף פעם זה לא מספיק.
אנחנו בטוחים שעוד עוקבים שווה יותר כסף ועוד כסף שווה יותר אושר, שלווה וכו.
אני יכולה להעיד על עצמי ששברתי לא פעם את השיא של עצמי והגעתי ליעדי הכנסה שלא חלמתי עליהם, ובדיוק יום אחרי כבר התחלתי לחשוב על היעד הבא ולמה אני כבר לא שם.
כמה אתה באמת רוצה? כמה זה ישרת את החיים שלך?
פול מדבר על חשיבות הצבת היעד והיעד הראשון הוא בתחום האישי, מה חשוב לך באמת בחיים, מה חשוב לך להשיג, חודש של חופשה בקיץ עם הילדים? מספיק כסף לכל החוגים בעולם? שיהיה לך זמן לעוד דברים? להיות רגוע ולעבוד בשלווה?
כמה כסף אתה צריך בשביל להשיג את זה? הצב לעצמך יעד שיעזור לך להשיג את המטרות שלך וכשתגיע אליו, זה הזמן להיות מרוצה ולפנות זמן לעוד דברים בחיים שלך.
עוד לייקים, עוקבים, מנויים ברשימה לא אומר עוד כסף, זה לא המספר אלא מערכת היחסים שיש לך עם הקהילה ובבניית הצעות המתאימות לקהילה.
עוד לקוחות שווה עוד כסף
הרבה בעלי עסקים משקיעים לא מעט זמן ואנרגיה להכניס לקוחות חדשים לעסק. פול וגם אני ממליצים שדקה לפני ששוב משקיעים בעוד מוצר חדש או בוד קמפיין שיביא לקוחות חדשים כדאי לבדוק איך אנחנו נותנים שירות טוב יותר ללקוחות קיימים, שירות שיוביל אותם להצלחה או שיתן להם תשומת לב מיוחדת [כמו מתנה לחג ששלחת בדואר] שיגרום להם להישאר לחודש, להזמין פגישה נוספת, לרכוש משהו נוסף שכבר קיים בעסק
או איזה מוצר נוסף/המשך אני יכול לייצר ללקוחות קיימים שהסיכוי שהם יקנו יהיה גבוה יותר בעוד שעלות ההשקעה שלי תהיה נמוכה יותר.
אני יכולה להגיד שהחודשים הכי טובים שיש לי בשנה מבחינת רווח אלו החודשים בהם אני משקיעה יותר בלקוחות קיימים ובונה הצעה או מוצר ספציפי ללקוחות קיימים.
רוצה להצליח כבעל עסק? אלו 3 הגדולים
בשביל לבנות עסק של אדם אחד ולדעתי בכלל בשביל לבנות עסק, חשוב שיהיו לך 3 דברים
התאוששות – היכולת להתאושש מהר ממצבים מאתגרים , למצוא פתרונות ולהמשיך הלאה
משמעות – המוטיבציה בעסק צריכה להיות ממקום של משמעות ולא רק כסף
פשטות – חוקים ותהליכים פשוטים בעסק , ופתרונות פשוטים על מנת לפנות זמן.
בכל תהליך לחשוב, האם הוא פשוט מספיק? מה אפשר להוריד או לוותר, כמה זה באמת מועיל להכנסה,
האם יש באמת צורך בשלב הזה?
מתנה שבטוח לעזור לך! סדנה מלאה שתראה לך איך לבנות קהילה נאמנה ורוכשת
בחר נישה ומיקוד
לא צריך להגיע לכולם!
המחשבה האוטומטית של רב בעלי העסקים היא: השירות שלי מתאים לכולם, הטיפול שלי יכול לעזור לכולם. מדי פעם אני פוגשת בעלי עסקים שבטוחים שהם צימצמו את קהל היעד “המוצר שלי מתאים לכל הנשים מגיל 40+”
אני פוגשת את זה כל יום בעסק שלי מול הלקוחות במועדון הפיסבוק או ייעוצים פרטיים, בעיקר לאחרונה שרבים מהם עברו לתת שירות אונליין וכולם בטוחים שהם יכולים להביא לקוחות מכל העולם.
משפט שכתבתי לאחרונה ללקוחה במועדון “זה שאת יכולה להגיע לכל הארץ, לא אומר שכל הארץ תרצה להגיע אלייך” ולשחתי אותה לבדוק האם מאז שהיא עברה לאונליין באמת מגיעים אליה מכל הארץ. [אני מלמדת לעומק על חשיבות בחירת קהל היעד במועדון הפייסבוק, כאן ניתן להוריד מדריך קצר ודף עבודה שיעזור לך להגדיר את הלקוח האידיאלי שלך]
תמצאו לעצמכם נישה וקהל יעד ממוקד וברור כמה שיותר מהר, אני יודעת שזה לא תמיד פשוט וברור ולפעמים זה מפחיד, אבל צמצום = הרחבה. נישה מציבה אותך במומחה, מאפשרת לך לכתוב מסרים ממוקדים יותר, מוזילה את עלויות הפרסום ובסופה של דבר מובילה ליותר לקוחות.
למי תלך אם יש לך ילד בן 14 עם קשב וריכוז? מאמנת לבני נוער או מאמנת לבני נוער עם קשב יכול להיות שיש להם אותה הכשרה מאחורי הקלעים, אבל אנחנו תמיד בוחרים את מי שממוקד ויש לו התמחות.
רדיפה אחרי קהל גדול מכניסה אותה לים עמוק של מתחרים שלא נגמר.
גרום לקהילה לסמוך עליך!
אחד הדברים החשובים ביותר, בעיקר עכשיו בעידן האינטרנט שבו כולם יכולים לספר לכולם על השירות שלך
והביקורות פתוחות לעיני כולם.
חשוב מאוד לבנות סמכות , יושרה וביטחון מול לקוחות קיימים , לקוחות פוטנציאלים ובכלל.
מהרגע שפתחתי את העסק בחרתי את הערכים שלי, החשובים ביותר היו יושרה וישירות.
אלו דברים שאני לא מתפשרת עליהם והוכיחו שוב ושוב כמה זה חשוב לי בשביל להיות רגועה וללכת עם האמת שלי,וכמה זה משפיע על ההכנסות שלי, כמות ההמלצות שאני מקבלת ולקוחות חדשים וחוזרים.
מתנה שאני בטוחה שתעזור לך: סדנה מלאה לבניית קהילה נאמנה ורוכשת
שיווק מפה לאוזן
אחד הדברים החשובים לעסק קטן [וגם גדול] זה הפניות והמלצות.
2 דברים חשובים .
הראשון, שימו לב שזה לא יכול להיות המקור העיקרי ללקוחות בעסק שלכם.
השני, לא לחכות שימליצו ויפנו אליכם אלא לנסות ליזום את זה.
איך? פרסמו ממומן על מנת להישאר בתודעה, שלחו מיילים, בקשו המלצות , תנו הטבה תמורת פידבק,
לעיתים כדאי לבקש המלצות אחרי תקופה שכבר הלקוח הגיע להצלחות ובהזדמנות זו לשאול אותו אם הוא מכיר אנשים שצריכים את השירות
יש בספר הזה עוד לא מעט נקודות ותובנות , בינהם שלפתוח עסק של אדם אחד זה לא מתאים לכולם
לא לכל אחד מתאים לנהל עסק ולשלוט בכל האלמנטים של העסק כולל השיווק, הניהול, חשבונות וכו וזה לגמרי בסדר. וגם כשפותחים עסק הוא ממליץ לא למהר לעזוב את העבודה
סיכום
אני מתחברת להרבה נקודות בעסק שבעיקר מדבר על עבודה חכמה ואפקטיבית, מיקוד בשיפור השירות, המוצרים הקיימים וניהול מערכת יחסים עם הקהילה, מערכת שהיא דו צדדית.
ברור שתמיד יהיה בי החלק שרוצה לגדול, להגיע לעוד אנשים, להשפיע יותר, לעזור ליותר בעלי עסקים, אבל לפני כל גדילה חשוב לי לעצור רגע ולחשוב: איך אני רוצה לעשות את זה? מה אני רוצה להשיג מזה? איך זה ישרת את החיים האישיים שלי? האם זה באמת מגדיל את הנטו?
לא פוסלת לגמרי את עניין העובדים, כרגע אני נשארת עם פרילנסרים ואנשי מקצוע ממוקדים.
מה אתם חושבים על הרעיון? איזה סוג גדילה אתם מעדיפים? כבר יש לכם עובדים בעסק?